Vannacht werd ik wakker en dacht de klik dat is het, daar moet ik vandaag een blog over schrijven….dat is mijn les van deze en afgelopen weken. Om dit goed uit te kunnen leggen ga ik een aantal jaren terug tijdens mijn opleiding van VA school. In één van de modules werd uitgebreid ingegaan op dé ideale klant. Ik dacht toen, ja tuurlijk! En bedacht krampachtig een ideale klant. Een klant was toen voor mij iemand met wie ik in zee zou gaan en die maandelijks mijn facturen netjes betaald. Ook in andere trainingen en webinars bleef de ideale klant centraal staan. Ik begreep hier echt niks van. Wat wilde ze nu van mij? Wederom deed ik mijn uiterste best dé ideale klant vorm te geven. Zelfs bedacht ik een naam. Achteraf lach ik erom, want deze persoon lijkt in de verste verte niet op mijn ideale klant. Inmiddels na drie jaar ondernemerschap weet ik beter. Mijn kwartjes zijn gevallen. Hoe? Door minder prettige ervaringen, specialiseren van mijn werkzaamheden en misschien meer levenservaring? Zoals ik eerder al schreef ben ik sinds maart me gaan specialiseren door bij Kim Buining de training Community Manager te volgen. Of het nu deze training is geweest of het moment, ik heb geen idee en eigenlijk doet dat er ook niet toe. Het lijkt of de juiste mensen nu in eens op mijn pad komen, ik zichtbaar wordt voor de buitenwereld. Die mensen waar ik energie van krijg, mensen die het beste uit mijn naar boven halen en bovenal ook nog blij zijn met mijn werk.
Opvallend is dat sinds een paar weken mensen op mijn pad komen die het verschil maken. Die mij vragen voor klussen die ik het allerliefste doe. Ik noem dit de KLIK. Het allerbelangrijkste in mijn werk als virtual assistant is deze KLIK. Zonder deze KLIK haal je niet het beste in elkaar naar boven. Naast het voeden van elkaar met informatie is deze KLIK hét allerbelangrijkste. Na drie jaar ondernemerschap krijgt mijn ideale klant vorm. Nu snap ik het! Grappig is dat de ideale klant heel veel op jezelf lijkt, daarom klikt het ook zo goed en daarom kan je deze persoon zo goed helpen. Een hele mooie en fijne ervaring. Kortgeleden deed ik voor een opdrachtgever een Persona onderzoek. Een Persona is een soort van ideale klant voor bijvoorbeeld een community of product. In ieder community- en/of marketingplan wordt een Persona benoemd. Aan de hand van een doelgroepen onderzoek ga je een fictieve klant maken. Deze krijgt een naam en een gezicht. Dit gaat je zo bijzonder helpen bij het schrijven van je idee en je content. Op basis van deze Persona schrijf je met in gedachte de human need van deze persoon. Bijzonder om te zien en te ervaren hoe gaaf dit werkt. Zeker iets waar ik de komende tijd me meer op ga focussen. Of te wel je bent nooit te oud om te leren, te ervaren en de kwartjes vallen op het moment dat ze moeten vallen! Verbinding is net als bij communities ook hier weer het sleutelwoord!

Recente reacties