En dan is het al weer bijna 1 september. Na een heerlijke (zomer) vakantie. Nou ja zomer, eigenlijk mag het die naam niet hebben. Het weer heeft ons dit jaar echt even in de steek gelaten. Neemt niet weg dat ik samen met mijn gezin een heerlijke tijd heb gehad. Het hele jaar door ben ik bezig met kennis verzamelen. Dit door middel van opleiding, webinars, boeken etc. Daar in tegen doe ik in de zomervakantie niets. Nou ja bijna niets. Terwijl ik heerlijk in mijn stoel lig en in mijn boek lees, dwalen mijn gedachten natuurlijk wel eens af. Wat ga ik doen na de vakantie? Ga ik het anders doen? Plopt er zomaar een nieuw idee voor een klant of voor mijn eigen business op. Zo ben ik ook tijdens deze vakantie tot het besef gekomen dat ik verder wil met communities. Meer erover weten, klanten helpen, het verschil maken. Zo heb ik deze vakantie besloten dat ik de opleiding van community manager bij We love communities van Maartje Blijleven ga volgen. Zij is al 15 jaar dé expert van Nederland op het gebied van communities. Op 1 september start ik en ik heb er super veel zin in.
Zoals jullie ook uit eerdere blogs hebben kunnen lezen, heb ik een duidelijke passie voor communities. Zeker in deze tijd denk ik echt dat je meer moet verbinden. Connectie maken met de klant. De klant moet jou kennen voordat hij iets van je koopt of afneemt. Zeker de afgelopen 1,5 jaar is online ondernemen, shoppen via internet maar ook verbinden via internet en praten met gelijkgestemden nog belangrijker geworden.
Voor 1 van mijn opdrachtgevers schreef ik net voor mijn vakantie een strategisch community plan. In dit plan benoemde ik zijn doelgroep en maakte ik een kansen/bedreiging analyse en werkte ik zijn persona uit. De persona is de ideale klant. Degene waarop jij je richt en die je het liefste in je groep hebt. Wanneer je deze persona goed in beeld krijgt weet je ook welke behoefte (human needs) deze persoon heeft en kan je daarop gemakkelijk je content schrijven. Posten wat degene graag wil lezen, zien, leren etc. Dit wordt easy, je weet namelijk wat zijn of haar needs zijn. Hoe gaaf is het dan wanneer deze persoon echt blijkt te bestaan en onderdeel wordt van jouw community. Dat hij/zij gaat communiceren in je groep en zelfs een beetje fan van je wordt. Je kent het vast wel de groepen waarin de deelnemers antwoord geven op de vragen, meedenken, meesparren. Deze personen zijn vaak actief in de groep en maken mede het succes van je groep. En nee een groep/community dient zeker niet alleen voor privé doeleinden. Zo wordt een community ook vaak gebruikt voor het lanceren/promoten voor een online opleiding, boeklancering over ieder ander gewenst zakelijk doeleind, steeds meer zelfs. In Amerika werken zelfs grote bedrijven met communities en stellen hiervoor een community manager aan om de community zo goed en strategisch mogelijk te beheren.
Ben jij die ondernemer die ook het verschil wil maken? Denk hier dan eens over na. Met een community ga je echt verbinden, gaat de klant jou vertellen wat hij wil en waar zijn behoeftes en wensen liggen. Hoe tof zou dat zijn? Wil je meer weten, bel, app of mail me gerust!


Recente reacties