Zeker in de afgelopen periode is de behoefte aan communities sterk toegenomen. De pandemie heeft ons letterlijk naar binnen gekeerd. De behoefte aan connecten is echter gebleven en juist sterk toegenomen. Maar wat doet een community manager nu?
Community manager
Een community manager handelt vanuit strategie, is de rechterhand van de opdrachtgever maar tevens ook zijn of haar sparringspartner. Je vertrouwt iemand namelijk niet zomaar je bedrijf toe. Een community manager moet jouw tone of voice spreken, een klik met je voelen deze gaat namelijk met jouw potentiële klanten in gesprek. Daarnaast zorgt de community manager voor een goede groepsdynamiek en gaat mensen indien ze zich niet aan de regels houden hierop wijzen. Dan moet je elkaar kunnen lezen, begrijpen en aanvoelen.
Virtual Assistant
Voor een VA is de klik ook heel belangrijk, deze is echter meer uitvoerend bezig, minder of niet strategisch. U vraagt en zij/hij levert. Uiteraard hangt dit sterk af van de rol die je als VA hebt en welke taken jij voor je opdrachtgever uitvoert. Wist je dat een VA wel 250 taken kan uitvoeren? Kan zeg ik want ik denk dat iedere VA zijn eigen specialisatie kent en deze ook moet benutten. Ik geloof niet in een All Round VA maar ik weet dat ik met deze opmerking mensen tegen de borst stoot.
Waarom zou je als bedrijf een community moeten hebben?
Het onstaan van communities is al eeuwen oud. De communities waar ik het over wil hebben zijn social media gerelateerde groepen gekoppeld aan een bedrijf en/of online leeromgeving. Dit kan op een platform als facebook maar ook in een eigen omgeving gebouwd platform. Zo kan een community open zijn of gesloten, gratis of betaald, legio mogelijkheden dus. Maar waarom moet je als bedrijf nu een community oprichten? Ik ben van mening dat een community zorgt voor klantenbinding in de puurste vorm. De klant leert jou kennen. Jij op je kwetsbaars en jij op je leukst. Want ik zie de community als een huiskamer waarin jij een intieme borrel geeft. Niet in je allerbeste kleren, maar huislijk, warm en gezellig, jij zoals je bent. Zo leren mensen je echt kennen en kunnen fan van je worden. Jij deelt je ervaring, expertise en geeft waarde. Zo ga je gesprekken aan en brengt de interactie op gang. Vraagt ook regelmatig aan jouw leden wat ze vinden, waar ze van wakker liggen en waar je ze bij kunt helpen. Naar mijn idee kun je dit met advertenties of posts op social media niet zomaar bereiken.
Hoe dan?
Jij als ondernemer bent druk en denkt phhhhfff dat kost me veel te veel tijd. Begrijpelijk! Om die reden is het goed om een community manager in de arm te nemen. Iemand die jouw tone of voice spreekt, die jouw rechterhand is en reageert alsof je jezelf hoort. Een goedlopende community gaat namelijk voor zichzelf werken. Als mensen fan van je zijn gaan zij dit uitdragen en reageren op anderen. Dit is zo’n unieke en bijzondere ervaring. Kijk maar eens naar groepen die je volgt en of je dit herkent. In een goedlopende community zijn namelijk altijd ambassadeurs aanwezig. Een fan koopt van je. En een bestaande klant koopt ook weer eerder dan een nieuwe klant. Zo wordt je community je springplank naar je producten en/of diensten.
Nederland vs Amerika
Helaas is deze functie nog niet zo bekend in Nederland. In de VS is echter veel vraag naar Community Managers. Zij zien in dat een community niet zomaar iets is dat een VA erbij doet. Dit is echt een serieuze job en gaat verder dan het plaatsen van een post of reageren op een bericht. Als goedlopend bedrijf in Amerika kan je niet zonder community én zonder een goede community manager.
Ben jij die ondernemer die met zijn kop boven het maaiveld wil uitsteken? Begin dan een community. Enne voor een goede community manager ben je bij mij aan het juiste adres.

Recente reacties