Laatst mocht ik weer eens op de tafel. Even voor degene die niet weten wat ik met dé tafel bedoel. Klaasje noem ik haar even voor het gemak. Klaasje is iemand die ik ken van het sporten, waarmee ik meteen een klik voelde en die bijzondere massages verzorgt. In de tijd dat ik met haar sportte beloofde ik haar een keertje een massage bij haar te boeken. Een paar maanden geleden was het zover en boekte ik mijn eerste sessie bij haar. Al snel voelde ik dat dit meer was dan een gewone massage. Naast een gehele lichaamsmassage krijgt ze boodschappen door die in jouw leven spelen. Blokkades maar ook boodschappen van overleden mensen. Nuchter als ik ben, sta ik toch open voor dit soort dingen en ik moet zeggen dat Klaasje dit op zo’n natuurlijke en positieve manier doet, dat dit iedereen wel fijn zou vinden. Ik zit en lig in ieder geval graag bij Klaasje aan de tafel.
Kortom ik zat dus bij Klaasje aan de tafel en ze vertelde mij dat steeds het woord zichtbaarheid bij haar boven kwam. Meerdere keren herhaalde zij dit en toen ik haar vervolgens uitlegde wat voor werk ik deed, viel het kwartje. Oh zei ze naast je eigen zichtbaarheid zorg je ook voor de zichtbaarheid van een ander. Dat vond ik mooi verwoord.
Ja inderdaad ik zorg voor de zichtbaarheid van mijn opdrachtgevers. Ze vroeg mij hoe doe je dat dan? Ik vertelde haar dat ik op enig moment ga zitten, wanneer het moment daar is en dat ik dan als het ware een beetje in het hoofd van mijn opdrachtgever kijk. Dit samen met de strategie en de persona en dan schrijf ik de content. Grappig zei ze, eigenlijk doe je hetzelfde als dat ik doe. Je stemt af op je opdrachtgever en vertaalt dit naar social media posts. Ik vertaal dit naar een boodschap. Ik lachte erom maar ze had zeker een punt. Door dit gesprek met haar is mij duidelijk geworden dat ik de klant moet kunnen aanvoelen, de klik moet er zijn. Is deze er namelijk niet dan lukt het mij ook niet om content te schrijven die aansluit. Dan kan ik namelijk niet in zijn of haar hoofd kijken, hem of haar aanvoelen.
Zichtbaarheid wat is dat nu eigenlijk?
Online zichtbaarheid houdt in dat jouw online kanalen zichtbaar zijn op het internet, bijvoorbeeld in de zoekmachine van Google. Dit zorgt ervoor dat je online bezoekers aantrekt, of dat je online verkeer genereert naar jouw kanalen. Mensen zien je, merken op dat ze je bericht hebben gelezen of reageren op je berichten met een like of een reactie.
Op deze manier maak je naar de buitenwereld kenbaar wat je doet en waar je goed in bent.
De wijze waarop je dit doet hangt heel erg af van je doelgroep, je aanbod maar ook je manier van presenteren en wie je bent.
Hoe doe ik dat?
Ik zelf kies voor een soort van story telling. Aan de hand van gebeurtenissen vertel ik mijn manier van denken en werken. Zo leert mijn potentiële klant mij kennen en probeer ik ze een kijkje te geven in mijn leven en mijn bedrijf. Ik probeer zo min mogelijk te teachen dat doen er al genoeg. Ik kies voor entertainment en teasen, mensen moeten je berichten leuk vinden en het graag willen lezen.
Ik heb een notitieblokje op mijn telefoon en dingen die mij opvallen of een thema kan zijn om over te schrijven, sla ik op. Ook leuke afbeeldingen of quotes sla ik graag op in mijn telefoon. Op de bewuste Debby contentdag verzamel in al deze gegevens en ga ik aan de slag. Zo komt regelmatig voor dat ik zoveel ideeën heb dat ik zo voor twee maanden content kan schrijven. Fijn want dat bespaart mij weer tijd voor de volgende maand. Aan de hand van een planningstool plan ik de berichten in en begint de cyclus weer opnieuw, ik sla berichten op, maak notities en plan een Debby contentdag in. Zo ben ik zichtbaar want zeg nou zelf, goed voorbeeld doet goed volgen toch?

Recente reacties